At kommunikere empatisk
Kommunikation er en af de vigtigste færdigheder, vi lærer i livet, men mens vi bruger mange år på at lære at læse, skrive og tale, får vi sjældent den nødvendige træning i at lytte. Lytning er ikke bare at høre ordene; det handler om at forstå den anden person.
For de fleste af os er lytning ofte en proces, hvor vi venter på vores tur til at tale, snarere end at være helt til stede i samtalen. Når vi lytter, er det nemt at blive optaget af, hvad vi vil sige næste gang, eller hvad vi tror, den anden person mener, baseret på vores egne erfaringer. Vi kan begynde at filtrere samtalen gennem vores egen livshistorie og beslutte os for, hvad der bliver sagt, før personen er færdig med at tale.
“Selvbiografiske” svar, hvor vi relaterer det, vi hører, til vores egen erfaring, kan være nyttige i visse situationer – for eksempel, når vi bliver spurgt om vores mening eller erfaring. Men når vi lytter for at forstå, skal vi forsøge at frigøre os fra vores egne forudfattede ideer og virkelig fokusere på, hvad den anden person forsøger at kommunikere.
Søg først at forstå
Fordi du ofte lytter til dig selv, reagerer du typisk på en af følgende måder:
- Evaluerende: Du bedømmer det, der bliver sagt, og tager stilling til, om du er enig eller uenig.
- Undersøgende: Du stiller spørgsmål baseret på dine egne oplevelser og perspektiver.
- Rådgivende: Du giver råd og forslag til løsninger på det, du opfatter som problemer.
- Tolkende: Du prøver at forstå andres handlinger og følelser ud fra dine egne erfaringer.
“Hvis jeg skulle opsummere det vigtigste, jeg har lært om relationer, i én sætning, ville det være: Søg først at forstå, dernæst at blive forstået.”
De 7 Gode Vaner™-løftet
Gratis guide
Listen like a Leader: 9 Tips to Drive Powerful Conversations
Find ud af, hvordan du bliver bedre til at lytte, så du kan tjene mere på andre, og de kan lære mere af dig.
Åben workshop
De 7 Gode Vaner™ – Styrk dit personlige lederskab
Bliv mere effektiv, og skab bedre resultater, både privat og professionelt.
De 7 Gode Vaner™
Fokusér og agér på det, du kan kontrollere og påvirke, i stedet for det, du ikke kan.
Definér klare mål for succes og en plan for at nå dem.
Prioritér og opnå dine vigtigste mål i stedet for hele tiden at reagere på hastesager.
Samarbejd mere effektivt ved at opbygge relationer med høj tillid.
Påvirk andre ved at udvikle en dyb forståelse for deres behov og perspektiver.
Udvikl innovative løsninger, der udnytter mangfoldigheden og tilfredsstiller alle vigtige interessenter.
Øg motivationen, energien og balancen mellem arbejde og privatliv ved at sætte tid af til fornyende aktiviteter.