Practice 1: Udvikl en leders mindset
Fra medarbejder til leder.
Når du går fra at være medarbejder til at blive leder, ændrer din definition af resultater sig fundamentalt. Som medarbejder handlede resultater om det arbejde, du selv udførte. Som leder på første niveau er det nu dit ansvar at skabe resultater gennem dit team.
Din vigtigste opgave er ikke længere selv at udføre arbejdet, men at sikre, at dit team leverer deres bedste, når de når deres mål – og samtidig vokser, udvikler sig og måske endda selv bliver ledere. Kort sagt: Dine medarbejdere er dine resultater.
For at blive en effektiv leder skal du skifte fokus fra “jeg er ansvarlig for mine resultater” til “jeg er ansvarlig for at skabe resultater gennem andre.”
Effekten af mindset
De resultater, vi får, afhænger af, hvad vi gør, og hvad vi gør, styres af, hvordan vi ser verden. Hvis du vil ændre dine resultater, skal du starte med at ændre dit mindset.
Hvis du som leder tænker, at succes stadig handler om, hvad du selv opnår, er det tid til at acceptere, at din rolle nu handler om dit team. Giv slip på din tidligere succes. Det var den, der bragte dig hertil, men nu er det tid til at fokusere på din nye opgave – at løfte andre til succes.
Hvis du vil foretage mindre ændringer i dit liv, skal du arbejde med din adfærd. Men hvis du vil opnå betydelige kvantegennembrud, skal du arbejde med dine paradigmer.
Gratis guide
Crucial Insights For First-Level Leaders
At lede et team kræver andre færdigheder end at arbejde som enkeltperson.
The 6 Critical Practices for Leading a Team™
At lede et team kræver et andet mindset end at arbejde som individuel medarbejder. Udforsk de afgørende skift i mindset, der vil maksimere succesen som leder af andre.
Øg teammedlemmernes engagement ved at gennemføre regelmæssige 1:1 samtaler, uddyb din forståelse af teammedlemmernes problemer, og hjælp dem med at løse problemerne selv.
Skab tydelighed om teamets mål og resultater; uddelegér ansvar til teammedlemmerne, samtidig med at du giver det rette niveau af støtte.
Giv feedback for at udvikle teammedlemmernes selvtillid og kompetence; forbedr din egen præstation ved at søge feedback fra andre.
Identificér specifikke handlinger, der kan hjælpe teammedlemmer med at navigere og accelerere gennem forandringer og opnå bedre resultater.
Brug ugeplanlægning til at fokusere på de vigtigste prioriteter, og styrk din evne til at være en effektiv leder ved at anvende de 5 energidrivers.