Practice 2: Afhold regelmæssige 1:1 samtaler
Fra medarbejder til leder
Det er sjældent lønnen, der får folk til at sige op – det er ofte deres leder eller kulturen på arbejdspladsen. Derfor er det afgørende, at ledere reflekterer over, hvilke rammer de skaber for et motiverende arbejdsmiljø. Gør de arbejdet let, engagerende og måske endda sjovt? Eller gør unødvendige processer det svært og demotiverende?
1:1-samtaler er et af de mest effektive værktøjer til at skabe og styrke en kultur, hvor alle teammedlemmer føler sig set og værdsat. Når de er strategisk planlagt og udført, er regelmæssige 1:1-samtaler den bedste måde at fremme højt engagement og sikre en tæt forbindelse mellem leder og team.
Som leder skal du skifte fokus fra tanken om, at “Jeg holder 1:1 for at holde øje med fremskridt” til “Jeg holder regelmæssige 1:1 for at hjælpe teammedlemmerne med at blive og forblive engagerede.”
Niveauer af engagement
Hvordan ledere interagerer med andre, påvirker i høj grad engagementet. Hver eneste interaktion, de har med teammedlemmerne, påvirker, hvordan de vælger at bruge deres kræfter og energi. Regelmæssige 1:1-samtaler kan, når de udføres godt, hjælpe med at frigøre de højeste talenter og bidrag fra hver enkelt person.
Betingelserne for engagement.
Hos FranklinCovey har vi fundet ud af, at medarbejdere typisk befinder sig på et spektrum med en tydelig forskel mellem de tre nederste og de tre øverste niveauer. Bemærk den stiplede linje i midten. Teammedlemmer over linjen gør arbejdet, fordi de gerne vil, mens de under linjen gør arbejdet, fordi de skal. Hvis folk er ligegyldigt medgørlige eller lavere, bliver du nødt til at fortælle dem igen og igen, hvad de skal gøre, fordi de ikke vil gøre det af sig selv.
Ledere skaber faktisk ikke engagement. Folk vælger selv deres niveau af engagement. Ledere skaber forudsætningerne for engagement – på godt og ondt.
Ledelse sker én samtale ad gangen.
Gratis guide
Crucial Insights For First-Level Leaders
Leading a team requires a different skillset than working as an individual contributor.
The 6 Critical Practices for Leading a Team™
At lede et team kræver et andet mindset end at arbejde som individuel medarbejder. Udforsk de afgørende skift i mindset, der vil maksimere succesen som leder af andre.
Øg teammedlemmernes engagement ved at gennemføre regelmæssige 1:1 samtaler, uddyb din forståelse af teammedlemmernes problemer, og hjælp dem med at løse problemerne selv.
Skab tydelighed om teamets mål og resultater; uddelegér ansvar til teammedlemmerne, samtidig med at du giver det rette niveau af støtte.
Giv feedback for at udvikle teammedlemmernes selvtillid og kompetence; forbedr din egen præstation ved at søge feedback fra andre.
Identificér specifikke handlinger, der kan hjælpe teammedlemmer med at navigere og accelerere gennem forandringer og opnå bedre resultater.
Brug ugeplanlægning til at fokusere på de vigtigste prioriteter, og styrk din evne til at være en effektiv leder ved at anvende de 5 energidrivers.